Tak dla Odry, Tak dla Polski

List do gajowego Maruchy – pozostał bez odpowiedzi

Stare polskie przysłowie mówi

Ziemia żywi, ale morze bogaci.

Staram się pokazać, że prawda o bogaceniu

dotyczy także żeglugi śródlądowej

Wisła

Wisła

Szanowny Panie!

Od dawna jestem czytelnikiem Pana portalu i nawet często propaguję zamieszczane tam teksty na mojej stronie www.wyszperane.info , lecz dawno się tak nie zdenerwowałem jak po przeczytaniu tekstu o strasznych konsekwencjach przywrócenia żeglowności polskim rzekom.

https://marucha.wordpress.com/2017/03/24/polsce-grozi-gigantyczna-katastrofa-ekologiczna-prezydent-podpisal-wyrok-na-polskie-rzeki/

Próbowałem nawet wpisać pod nim komentarz, lecz chyba zbyt wielkie emocje mi na to nie pozwoliły. Od dawna jestem bezradnym obserwatorem upadku naszej żeglugi śródlądowej, a od pewnego czasu prowadzę stronę www.takdlaodry.pl gdzie usiłuję propagować te tematy.

Nie mogę więc nie zareagować na ogrom zakłamania, niewiedzy, a nawet wręcz wrogości do wszelkiej żeglugi, jakie zobaczyłem przy tej okazji.

Proszę, żeby przynajmniej Pan przeczytał ten tekst, a co Pan z tym zrobi, to już kwestia pańskiego sumienia.

Czym jest przystosowanie rzeki do żeglugi?

(Pierwsze 20 lat mojego życia mieszkałem nad Odrą w Opolu, a resztę w niewielkiej od niej odległości, więc piszę o tym co widziałem na własne oczy. )

Podstawowe prace to oczywiście pogłębienie, poszerzenie i wyprostowanie zbyt ostrych zakrętów. Dalej należy oznakować odpowiednio miejsca bezpieczne (szlak) i niebezpieczne.
http://www.zegluga.wroclaw.pl/articles.php?article_id=122

(Profesor piszący, że dla pogłębienia rzekę trzeba zwęzić może i jest profesorem, ale na pewno nie z tej dziedziny o której pisze, więc nieuczciwy lub głupi.)

Na tak przygotowanej Wiśle odbywała się żegluga do czasu aż powstał stopień wodny Włocławek.

W czasach I Rzeczypospolitej nie było wielu z tych udogodnień, ale i tak płynęły nią nie tylko tratwy, ale I galary. W ten sposób dzięki królowej polskich rzek powstała potęga gospodarcza, potem w oparciu o nią militarna.

Jak w każdej dziedzinie tak I w żegludze bardziej opłacalne są rzeczy większe. Aby umożliwić ruch większym statkom zaczęto budować stopnie wodne.

Na górnym biegu Odry (od Koźla do Brzegu Dolnego jest ich 25). Odcinek taki nazywany jest brzydko “skanalizowanym”.

Co to jest stopień wodny

Dwa zasadnicze jego elementy to jaz i śluza. Jaz reguluje przepływ wody tak by zapewnić stały jej poziom, czyli bezpieczną żeglugę. W przypadku powodzi jazy otwiera się całkowicie. Śluza umożliwia statkom pokonanie różnicy poziomów. Rzeka staje się ciągiem zbiorników wodnych oddzielonych stopniami. Dodatkowo na dopływach buduje się zbiorniki retencyjne, magazynujące wodę kiedy jest jej więcej I uzupełniające braki w okresach suszy. Od pewnego czasu buduje się przy stopniach wodnych elektrownie wodne.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Odrza%C5%84ska_Droga_Wodna

Zalety tak przebudowanej rzeki

Poszerzenie I pogłębienie bardzo się przydaje w sytuacjach powodziowych, a jeszcze bardziej zbiorniki retencyjne. Stały poziom wody zdecydowanie ułatwia życie wszystkim żyjącym, pracującym I wypoczywającym w pobliżu. Katastrofalną suszę roku 2015 w naszych okolicach poznawaliśmy tylko po tym, że Odra płynęła bardzo wolno. Rolnictwo w Dolinie Odry raczej strat nie poniosło. Żeglowałem po niej bez żadnych problemów.
http://takdlaodry.pl/tony-towarow-plyna-europejskimi-rzekami-polska-nie-wykorzystuje-tej-szansy/

Sam Pan oceni kim są ludzie piszący o tym, że po zbudowaniu stopni wodnych na rzekach zabraknie w nich wody.

Kaskada Wisły

Jest to rzeka większa, a więc i inne są jej możliwości. Szereg stopni podobnych do Włocławka uczyni z niej nie tylko wodną autostradę, ale I znaczący element systemu energetycznego kraju. Nie spotkałem się z wyliczeniami ile konkretnie energii mogłaby ona produkować, ale sądząc po tym, że stopień Włocławek spłacił koszt swej budowy prądem już w ciągu 7 lat musi to być wielkość znacząca. Oszuści kłamiący o antropogenicznym ociepleniu klimatu zmuszają nas do OZE i elektrownie wodne takimi właśnie źródłami są. Mają jeszcze jedną poważną zaletę, szybkie włączanie i łatwość regulacji nieporównywalne z żadnymi innymi konstrukcjami.  http://takdlaodry.pl/zegluga-srodladowa-uspiony-potencjal/

Kto za to zapłaci?

Właśnie tą sprawę przede wszystkim załatwił podpis prezydenta. Konwencja AGN to deklaracja, że chcemy biegnące (teoretycznie jak na razie) przez nasz kraj Międzynarodowe Drogi Wodne uczynić godnymi tego miana, czyli spełniającymi wymogi minimum klasy IV. Ale jej ratyfikacja uprawnia nas do starania się o dopłaty (nie kredyty, a więc bezzwrotne) do tych inwestycji w wysokości nawet 95% ich kosztów.

Co będziemy wozić?

Wszystko co jest wywożone I przywożone do naszych portów morskich ze świata może do nich i z nich podróżować statkiem rzecznym. Sąsiedzi ze wschodu jak i z zachodu mają u siebie takie drogi wodne, jakie my dopiero planujemy i wiele rzeczy wożonych w poprzek Polski koleją czy ciężarówkami bardzo chcieliby wozić barkami, bo wiedzą, że to taniej. Niemcy zarabiają sporo na transporcie swoimi rzekami towarów pomiędzy Skandynawią, a południem Europy i już napuścili na nas swoich ekologów.   http://takdlaodry.pl/drogi-rzeczne-przyjazne-dla-srodowiska-zdaniem-ekologow-tak-ale-nie-w-polsce/
http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=480
http://takdlaodry.pl/inauguracja-sezonu-zeglugowego-2017/
http://takdlaodry.pl/pgnig-odbierze-kolejna-dostawe-lng-z-kataru/

Ekologia

Drogi wodne w porównaniu z autostradami i kolejami mają poważną zaletę JUŻ SĄ. Trzeba je tylko trochę poprawić. Nie zabierają nam więc przestrzeni życiowej jak tamte.

https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Acie%C5%BCka_holownicza
To jak wielka jest różnica w ilości energii potrzebnej do tego rodzaju transportu w porównaniu z innymi pokazuje ta fotografia. Na barce ciągnionej przez parę koni jest ładunek bardzo wielu furmanek. A do przewiezienia tego ładunku po lądzie potrzebne by było kilkanaście (kilkadziesiąt) par koni.

A więc nie tylko mniejszy koszt, ale i znacznie mniejsze zanieczyszczenia spalinami.
http://takdlaodry.pl/port-weglowy-dla-elektrowni-opole-pilnie-potrzebny/
http://takdlaodry.pl/zegluga-srodladowa-uspiony-potencjal/

http://www.zegluga.wroclaw.pl/articles.php?article_id=75

Pytanie o ekologiczność transportu wodnego dobrze jest zamienić na pytanie:

Gdzie chciałbyś mieszkać?

  1. Przy autostradzie

  2. Przy torach kolejowych

  3. Nad rzeką lub kanałem

Dodatkowo apeluję o odrobinę ostrożności i nie korzystanie z tekstów przygotowywanych przez antypolskie środowiska gw. Pani Łuczywo jest fundatorką fundacji

https://oko.press/fundacja/
wydającej miesięcznie 110 tys

https://oko.press/redakcja/
na pisanie antypolskich bzdur.

Polecam jako źródło wiedzy o żegludze śródlądowej   http://www.zegluga.wroclaw.pl/viewpage.php?page_id=1

Pozdrawiam      Jacek Bezeg

 

186 total views, 0 views today

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *