Tak dla Odry, Tak dla Polski

Samorządy zachodniej Polski stawiają na Odrę

Samorządy zachodniej Polski stawiają na OdręŁamanie lodu w dolnym awanpordzie Rędzina   foto: Janusz Fąfara

Odra to potencjał transportowy i gospodarczy, na którym może korzystać pięć nadodrzańskich regionów. Dziś zainaugurowany został Samorządowy Rok Rzeki Odry 2018.

– Odra połączyła marszałków całej Polski Zachodniej, a Odrzańska Droga Wodna w ramach Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego wraz z trasą S3 i kolejową „Nadodrzanką” to nasz projekt numer jeden, absolutny priorytet – powiedziała cytowana w komunikacie prasowym marszałek Elżbieta Anna Polak, członek Komitetu Honorowego Samorządowego Roku Rzeki Odry 2018

– Przygotowaliśmy świetne projekty przeciwpowodziowe, przekazaliśmy „Wodom Polskim” inwestycje na Odrze w Słubicach i Nowej Soli, które otrzymały dofinansowanie z Banku Światowego. Wybudowaliśmy trzy porty na Odrze i dziesięć przystani. Wiele się dzieje – dodała.

– Transportowe wykorzystanie Odry i przywrócenie jej żeglowności przyczyni się do spójności terytorialnej naszych regionów – podkreślił marszałek woj. dolnośląskiego Cezary Przybylski. Z kolei Jerzy Wcisło, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu Rozwoju Dróg Wodnych zwrócił uwagę, że rok 2018 będzie rokiem całego dorzecza Odry, bo Odra oddziałuje na ogromny obszar od Bałtyku do Sudetów. Wspomniał, że projekt połączenia Odry z Dunajem jest bardzo ambitny, ale będzie wymagał wielu uzgodnień międzynarodowych. – W naszym zespole są parlamentarzyści z różnych opcji i partyjność jest u nas na drugim planie – dodał.

Uczestnicy dyskusji podkreślali, że prace nad żeglownością Odry powinny wiązać się także z promocją województw nadodrzańskich. A także, że oddając do użytku szereg inwestycji na Odrze trzeba pamiętać, iż te inwestycje wymagają pieniędzy na utrzymanie i konserwację wybudowanej infrastruktury. Źródłem finansowania inwestycji w Odrzańską Drogę Wodną i doprowadzenia Odry do III klasy żeglowności powinny być fundusze europejskie, w tym również w ramach kolejnej perspektywy finansowej po roku 2020.

O roli transportu wodnego w systemie transportowym korytarzy transportowych w Europie mówił Krzysztof Żarna, dyrektor Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego EUWT. – Potencjały transportu wodnego są coraz wyraźniej dostrzegane przez właścicieli ładunków – podkreślił. Na podstawie badań ruchu towarowego stwierdził, że kraje, w których transport wodny ma się dobrze, odnotowują spadek drogowego i kolejowego transportu towarowego. Jednocześnie użeglowienie rzek oddziałuje na inne sektory gospodarki i wymusza na przedsiębiorcach określone zachowania przystosowawcze. – Samo zapewnienie regularnej żeglugi wystarczy, by inwestorzy zainteresowali się dostosowaniem portów i taboru do zapotrzebowania – mówił. – Dzisiaj milion ton ładunków przechodzi przez port w Szczecinie, co pokazuje skalę jaką możemy osiągnąć. Do tego jednak potrzebne jest tworzenie na terenach nadodrzańskich nowoczesnych intermodalnych parków logistyczno-przemysłowych.

Odrzańska Droga Wodna jest jednym z przedsięwzięć priorytetowych zarówno w Strategii Rozwoju Lubuskiego 2020, jak i Strategii Rozwoju Polski Zachodniej do roku 2020. Rzeka Odra wraz z Wartą i całym dorzeczem ma potencjał, aby stać się jednym z głównych atutów zarówno gospodarczych, jak i turystycznych województwa lubuskiego. Odrzańska Droga Wodna przebiegająca wzdłuż Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego to ważny element europejskiej sieci dróg wodnych śródlądowych. Nadodrzańskie położenie stwarza również bardzo dobre warunki do rozwoju turystyki w województwie lubuskim i kreowania atrakcyjnych produktów turystycznych, konkurencyjnych w skali kraju i Europy. Dlatego też samorząd województwa lubuskiego aktywnie włącza się w obchody Samorządowego Roku Rzeki Odry. Stanowisko w tej sprawie przyjęli radni województwa. Ma to na celu podkreślenie i promocję wśród społeczeństwa szans rozwojowych województwa lubuskiego, wynikających z jego nadodrzańskiego położenia.

rynekinfrastruktury.pl
foto: Janusz Fąfara

Tekst  wzięty  z  https://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=2777

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *