Tak dla Odry, Tak dla Polski

A obok Wisła płynie… Bez żeglugi śródlądowej – z cyklu – A Wisła nadal się leni

[Mądrale nadal się zastanawiają, czy żegluga śródlądowa się opłaca? A jak widać jest ona tu konieczna. J.B.]

z:   http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=2482

cygnusk

Kilkadziesiąt ciężarówek przejechało między ulicą Kontenerową a Lenartowicza w Gdańsku. W ten sposób ich kierowcy chcieli zwrócić uwagę na brak miejsc parkingowych i korki pod terminalem DTC. Miesięcznie obsługuje on ponad 20 000 samochodów ciężarowych.

Kierowcy protest skierowali do zarządu DCT, Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz miasta Gdańska. Ich zdaniem, na terenie DCT nie ma odpowiednich warunków obsługi pojazdów samochodowych. Dodatkowo, potrzebują parkingu buforowego z infrastrukturą, który zapewni im przyzwoite warunki socjalne i sanitarne.

Potrzebna jest także koordynacja między parkingiem buforowym a systemem bramowym. Mimo że obietnice utworzenia takiego miejsca padały już rok temu, kierowcy jak stali, tak stoją.

Rozmowy trwają

Sprawą ze strony miasta zajmuje się Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego (InvestGda). Obecnie na terenie po dawnych zakładach Polleny powstaje parking na około 100 tirów. Ma on zacząć działanie jeszcze w przyszłym miesiącu. To jednak nie rozwiąże problemu kierowców. W ubiegłym tygodniu przedstawiciele zainteresowanych stron spotkali się w tej sprawie, by omówić lokalizację parkingu buforowego. Według prowadzonych analiz, potrzebne jest miejsce nawet na 1 500 samochodów ciężarowych. Jak zapowiedzieli przedstawiciele InvestGda, możliwości są, potrzeba jednak wielu korporacyjnych zgód.

Jak zapowiadają przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, sprawa parkingu jest dla nich priorytetowa. Trwają rozmowy z Gdańską Agencją Rozwoju Gospodarczego, których celem jest uzyskanie jak najlepszych terenów pod budowę buforowego parkingu. Jeśli do końca stycznia się to nie uda, innym rozwiązaniem, jakie chce zastosować ZMPG, jest budowa parkingu w okolicach Nabrzeża Wiślanego. To tereny należące do ZMPG, więc na budowę takiego obiektu nie potrzeba dodatkowych zgód. Ten nie musiałby być aż tak duży jak ten planowany w prawobrzeżnej części portu.

Obecnie DCT wdraża system e.brama. Ma on usprawnić planowanie złożeń oraz podjęć kontenerów oraz zniwelować wzmożony ruch na kompleksie bramowym. Jak zapowiadają przedstawiciele DCT, system powinien zacząć funkcjonować do końca roku. Przewoźnicy, spedytorzy i kierowcy przejdą specjalne szkolenia, tak by system ułatwił ich pracę i skrócił czas oczekiwania do minimum. Ruch samochodów ciężarowych w kompleksie bramowym oraz na parkingu DCT został tak przeorganizowany, aby udostępnić im jak najwięcej miejsca.

Organizatorem protestu było Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych. Zdaniem kierowców, parking to inwestycja niezbędna i standard w zagranicznych portach.

Od redakcji ŻŚ: Ale w wielu zagranicznych portach, położonych – jak Gdańsk – w ujściu dużej rzeki znaczną część kontenerów wywozi się drogą wodną z wykorzystaniem żeglugi śródlądowej, która całe “zaplecze socjalne” ma ze sobą i wystarczy zapewnić tylko miejsce do “zaparkowania”. A jeden statek rzeczny zabiera tyle co kilkanaście lub kilkadziesiąt samochodów. Ot, polska logika…. eko-logika…

źródło: gospodarkamorska.pl
foto (ilustracyjne): Tadeusz Jankowsk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Solve : *
44 ⁄ 22 =