Tak dla Odry, Tak dla Polski

(bez)Radni Raciborza w sprawie Zbiornika Racibórz

[ Nikt z mieszkańców Raciborza nigdy żadnego statku nie widział i chcieliby, aby tak zostało?  J. B.]

za:  http://www.radakapitanow.pl/news.php?readmore=97

Szarek

kpt. Czesław Szarek

W Raciborzu w dniu 24.02.2016 odbyła się sesja Rady Miejskiej poświęcona między innymi Zbiornikowi Racibórz. Najpierw uroczyście zapowiedziano gościa z nowo powołanego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej a po wysłuchaniu spokojnych, jednoznacznych wypowiedzi Pana Przemysława Żukowskiego zaczęły się “przepytywanki” ze strony uczestników obrad.

Pan Żukowski ustosunkowywał się do merytorycznych zagadnień wdrażania zmian do poszczególnych dokumentów planistycznych na szczeblu krajowym. Zauważył również, że obowiązująca Strategia Rozwoju Transportu do 2020 (z perspektywą do 2030) posiada zapis podjęcia do 2018 roku decyzji w sprawie połączenia wodnego Dunaj-Odra co stanowi podstawę dla podjętych przez nowy resort relacji pomiędzy stroną czeską i polską, dotyczących przygotowania szczegółowych analiz i wariantów poprowadzenia drogi wodnej przez obszary przygraniczne.

Wiele pytań dotyczących rozwiązania drogi wodnej przez czaszę zbiornika Racibórz Dolny padło w próżnię ponieważ na sali obrad nie było innego przedstawiciela Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach- podmiotu merytorycznego w tej sprawie, poza Adamem Hajdukiem, do niedawna Starostą raciborskim. Odnieść można było wrażenie, że administracja wodna nie posiada gotowych odpowiedzi ani alternatywnych rozwiązań i dalej realizuje z zapałem budowę suchego zbiornika Racibórz Dolny.

Pan Hajduk skonsumował bezcenny czas Rajców Miejskich omawiając prezentację projektowanego “suchego polderu” sprzed lat. Ktoś z sali zaproponował aby stworzyć wizualizację przedmiotowego obiektu odpowiednią do współczesnych czasów w wersji 3D. Bank Światowy nie zubożeje- skomentowano.

Inny Radny Miejski dopytywał czy będzie możliwe zaprojektowanie trasy rowerowej pomiędzy wysepkami w czaszy zbiornika w przyszłości?

Radny Michał Fita zadał istotne pytanie – czy nie jest za późno przy obecnym zaawansowaniu robót budowlanych na wdrożenie nowej funkcji zbiornika,czyli zbiornika wielozadaniowego? Zwłaszcza dopytywał o właściwości materiału użytego do budowy ścian zbiornika. Był to istotny głos w dyskusji w odróżnieniu od entuzjastów ptaków i rowerów. Odpowiedź Pana Hajduka była mocno uproszczona, iż “łupek nie powinien mieć bezpośredniego kontaktu z wodą”, więc otoczenie go warstwą żwirów i piasków zdecydowanie rozwiązuje sprawę na jego korzyść.

Mam wrażenie, że wszyscy na sali prezentowali przyzwyczajenie do tego typu dyskusji. Przyszłość gospodarki wodnej, pojęcie dróg wodnych, korytarzy europejskich, szlaków wodnych grupy E jeszcze w Raciborzu nie wybrzmiało na sesji z należytą siłą. Nie należy się dziwić, skoro właśnie o takie postrzeganie tematu zabiegają władze Raciborza.

Niewielu albo nikt nie zauważył jednoznacznego przełomu, którego byliśmy świadkami 24 lutego 2016r. w Raciborzu: otóż przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oznajmił jasno, że Polska wchodzi w nową erę transportu multimodalnego; że w Genewie 17 lutego br. przedstawiciel nowego Rządu RP zakomunikował działania Polski w kierunku zawarcia Porozumienia AGN.

Przestajemy być białą plamą na mapie Europejskich Dróg Wodnych. Aspirujemy do bycia pokoleniem, które zrównoważony rozwój wiąże z właściwie pojętą racjonalną gospodarką wodną.

kpt. Czesław Szarek
Prezes Rady Kapitanów Żeglugi Śródlądowej

89 total views, 0 views today

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *