Tak dla Odry, Tak dla Polski

“Crinis” przypłynął do “Ewy”

z:   http://morzaioceany.pl/inne/archiwum/160-r%C3%B3%C5%BAne/3328-crinis-przyp%C5%82yn%C4%85%C5%82-do-ewy.html

1aElewatorEWA

167-metrowy masowiec zacumował przy nabrzeżu zbożowym elewatora “Ewa” w Szczecinie. To pierwszy przeładunek zboża po remoncie elewatora.

Masowiec “Crinis” zabierze na swój pokład 20 tysięcy ton pszenicy. Będzie to pierwsza jednostka załadowana przy elewatorze “Ewa” od kilku lat.

W ostatnich miesiącach elewator przeszedł gruntowną modernizację. Wcześniej myślano nawet o jego zburzeniu. Poprzedni dzierżawca zabrał całe wyposażenie elewatora, m.in. taśmociągi czy widny. Wszystko poszło na złom.

Teraz elewator “Ewa” ma nowego dzierżawcę. To duńska spółka zajmująca się przeładunkami zbóż w basenie Morza Bałtyckiego. W naszym porcie działa pod nazwą Szczecin Bulk Terminal. Duńczycy zainwestowali w elewator, mimo iż padały opinie, że jest to nieopłacalne.

W ciągu ostatnich dni odbywał się rozruch próbny elewatora. Jeszcze wcześniej Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przeprowadził modernizację nabrzeży przy elewatorze. Ich koszt wyniósł 35 milionów złotych.

Duńczykom się opłaca a nam nie? Warto przypomnieć, że wzdłuż Odrzańskiej Drogi Wodnej istnieją (jeszcze) elewatory zbożowe kompletnie niewykorzystane i niszczejące. A mogłyby być świetnym uzupełnieniem sieci transportowej zboża z silnych rolniczo regionów Opolszczyzny i Dolnego Śląska – jeśli nie wszystkie (tak jak elewator na Rychtalskiej we Wrocławiu ledwo uchronił się przed wyburzeniem) to chociaż te z Portu Koźle, Brzegu czy Oławy.

Źródło: Radioszczecin.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *