Tak dla Odry, Tak dla Polski

Debata o Odrzańskiej Drodze Wodnej

[Z Rady Kapitanów, ktoś był? Albo z “Teraz Odra”?  Będzie jakaś konsolidacja?  J.B. ]

za:  http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=2225

http://www.zegluga.wroclaw.pl/images/news/odra_220116_3.jpg

Jakie działania należy podjąć, aby Odrze przywrócić żeglowność na dawną miarę – rozmawiano w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W dyskusji uczestniczył m.in. Jerzy Materna Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Jan Stasiak i Zbigniew Antonowicz z Rady Interesantów Portu Szczecin, a także kpt.ż.ś. dr Krzysztof Woś – Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie.

Podstawę do dyskusji stanowiło opracowanie zatytułowane „Możliwości wykorzystania transportu wodnego śródlądowego w obsłudze zespołu portowego Szczecin – Świnoujście” roboczo nazywane Strategią Odrzańską, wykonane na zlecenie ZMPSiŚ SA przez naukowców szczecińskich. Wyniki ich pracy zaprezentował podczas spotkania kierownik zespołu dr hab. Michał Pluciński – prof. Uniwersytetu Szczecińskiego.

Odra to naturalny szlak wodny, jednak z uwagi na lata zaniedbań, jej potencjał wykorzystywany jest w bardzo małym zakresie. Jednak jak pokazują przykłady innych portów jak Hamburg, czy Antwerpia transport śródlądowy stanowi doskonałe dopełnienie oferty tamtejszych portów. Analogiczne rozwiązania mogą znaleźć zastosowanie w obsłudze zespołu portowego Szczecin-Świnoujście.

Odrzańska Droga Wodna może być magnesem przyciągającym ładunki do naszych portów. Jednak by tak się stało potrzebne jest wskazanie działań, które należy podjąć w tym obszarze. A naprawdę warto, bowiem po użeglowieniu Odry Szczecin i Świnoujście zyskują dostęp do trzech najtańszych i najbardziej ekologicznych gałęzi transportu (morski, śródlądowy i kolejowy).

Jak zreferował prof. M. Pluciński autorzy monografii postawili sobie za cel główny stworzenie kompleksowego ujęcia analizowanego zagadnienia, które poza kwestiami infrastrukturalnymi, ujmie także takie kategorie ekonomiczne jak podaż i popyt oraz konkurencyjność kosztowo-czasowa przewozów transportem wodnym śródlądowym. W opracowaniu podjęto także aktualną problematykę poszukiwania konsensusu między racjami ekonomicznymi i środowiskowymi w realizacji zadań inwestycyjnych na drogach wodnych śródlądowych. Wykorzystano także studia przypadków współpracy transportu wodnego śródlądowego z wybranymi portami morskimi Europy Zachodniej. W rezultacie monografia składa się z siedmiu powiązanych ze sobą tematycznie rozdziałów.

Zwieńczeniem rozważań przedstawionych w pracy jest rozdział siódmy, o charakterze postulatywnym, w którym dokonano identyfikacji pożądanych działań środowiska portowego w Szczecinie i Świnoujściu na rzecz podniesienia rangi gospodarczej ODW. Oprócz przedstawienia najważniejszych przesłanek dla realizacji rekomendowanych działań, działania te poddano szczegółowej charakterystyce oraz hierarchizacji, dzieląc je na działania zewnętrzne oraz działania w obszarze zespołu portowego.

Warto podkreślić, że w najbliższym czasie z inicjatywy szczecińskiego środowiska portowego powstanie stowarzyszenie „Odrą w świat”. Jego działania ukierunkowane będą na promowanie idei żeglownej Odry.

Spotkanie zakończyło uroczyste przekazanie monografii ministrowi Jerzemu Maternie, który podkreślił, iż jest to cenne opracowanie, bowiem daje obraz stanu obecnego i dostarcza argumentów do działań przyszłych.

źródło: mgm.gov.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Solve : *
28 ⁄ 14 =