Tak dla Odry, Tak dla Polski

Grupa AZOTY zaprosiła

Jacek Bezeg

Minęło już trochę czasu od spotkania jakie miało miejsce w kędzierzyńskich Azotach 13 września.

aw1Wojewoda udziela wywiadu na nabrzeżu portu nieczynnego z powodu ludzkiego niedbalstwa, a nie jakiejś siły wyższej.

Czy tej perspektywy łatwiej o ocenę? Czy różniło się ono od wielu poprzednich? Co było niezwykłego w tym spotkaniu?

Najbardziej zaskoczyło mnie to, co zdarzyło się niedawno. Obiecano w czasie tego spotkania, że wszyscy obecni zostaną poproszeni o opinie, uwagi, propozycje. I faktycznie tak się stało. Niedawno dostałem maila z taką prośbą oraz namiarami na osoby w ministerstwie, które oczekują na listy. To naprawdę w naszych czasach niezwykłe, że ktoś pamięta aby dotrzymać słowa. I to władza, która przecież, aż do następnych wyborów nic nie musi.

(Muszę dodać, że kiedy swego czasu chciałem posłać im mailem wiadomość, to nie było łatwo ustalić adres.)

Co jeszcze było dziwnego?

ao1

Oto w pewnym momencie przedstawiciel armatorów spojrzał z bliska i głęboko w oczy przedstawicielowi Urzędu Gospodarki Wodnej. I nie padły, żadne brzydkie wyrazy.

Może nawet doszło do wzajemnego zrozumienia.

[KOREKTA: Pan Mariusz Przybylski jest dyrektorem Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Koźlu i nie odpowiada za zaniedbania administratora dróg wodnych, którym jest Regionalny (Krajowy) Zarząd Gospodarki Wodnej.

Urzędy Żeglugi Śródlądowej podlegają nowemu Ministerstwu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej i ZAWSZE reprezentowały wspólne z naszym środowiskiem stanowisko – Zarządy Gospodarki Wodnej po staremu Ministerstwu Środowiska.]

Przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (ciągle nie mogę się nacieszyć tą nazwą) chcieli wszystkim, którzy usiłują pływać po naszych rzekach nieba przychylić. No, w każdym razie tak mówili.

ag2 Armatorzy i przedsiębiorcy nie byli chyba na taki obrót rzeczy przygotowani. Trudno im było uwierzyć w to co słyszą i widzą.

[KOREKTA Kolejne zdjęcie pokazuje Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej – tym razem ze Szczecina (a więc ani armator ani przedsiębiorca) – Krzysztofa Wosia.]

as1Nawet najbardziej doświadczeni kapitanowie byli zaskoczeni.

Mnie osobiście zaskoczył jeszcze Wojewoda opolski. No był już jeden taki na tym stanowisku, który do Odry miał sentyment, ale nie doszedł do tego na co zdobył się pan Adrian Czubak. Oto znalazł on w planach zagospodarowania przestrzennego miejsce zastrzeżone już od 15 lat pod budowę portu węglowego dla elektrowni Opole. Twierdził nawet, że wkrótce czterej ministrowie mają podpisać list intencyjny w tej sprawie.

app4 Wystawiona też była mapa pokazująca jaką drogą węgiel do elektrowni może dopłynąć. Byłem przekonany, że poza mną i kilkoma innymi osobami nikt się tą sprawą nie interesuje.

Moc rozbudowywanej elektrowni Opole będzie bardziej niż podwojona. Do dotychczasowych 1440 MW dodanych zostanie 1800 MW. Proporcjonalnie wzrośnie oddawana do atmosfery ilość ciepła i dlatego dwie nowe chłodnie są znacznie większe starych. Wzrostem ilości węgla, który musi być dostarczony nikt się specjalnie nie przejmuje, a przecież dostarczenie go drogą wodną to znacznie mniejsze problemy dla otoczenia. Mniejszy hałas, drgania, mniej wyemitowanego CO2, a przede wszystkim mniejszy koszt, czyli tańszy prąd.

port-dobrzenKapitan Andrzej Podgórski z Brzegu już dawno przygotował jedną z możliwych koncepcji takiego portu. Czy doczeka się ona choć jakiejś dyskusji, że o realizacji nie wspomnę? Nowe ministerstwo budzi nadzieje.

Konferencja odbywała się w miejscu nieprzypadkowym. Na nabrzeżu portu należącego do kędzierzyńskich Azotów. Jeszcze nie tak dawno wysyłano z niego w świat produkty tutejszej chemii. Niestety zaniedbania administratorów Odrzańskiej Drogi Wodnej wymusiły rezygnację z takiego transportu. Teraz się coś zmieni? Wysłane barką nawozy byłyby tańsze, bardziej konkurencyjne.

Miejsce konferencji coś jeszcze mówiło. Prowadzący do portu kanał położony jest na trasie planowanego kanału Odra Dunaj. Czy licząca już kilkaset lat koncepcja czyniąca z Koźla port kilku mórz, a więc miasto niezwykle bogate, doczeka się realizacji już teraz, czy dopiero za kolejnych ileś set lat?

Zobacz http://takdlaodry.pl/kanal-slaski-jako-nowa-droga-wodna-odra-wisla/

Jak na razie port ten wygląda nieszczególnie, a na spotkaniu w Kędzierzynie nie usłyszałem informacji o postępach jego rewitalizacji, która powinna już być jakoś widoczna.

Na koniec czuję się zobowiązany upublicznić dane kontaktowe jakie otrzymałem z mojego ulubionego ministerstwa:

Bartosz Faszczewski Departament Żeglugi Śródlądowej Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ul. Nowy Świat 6/12 00-400 Warszawa Tel. 22 583-85-56 bartosz.faszczewski@mgm.gov.pl

marcin.bialek@mgm.gov.pl

 

[ Dziękuję Kapitanowi Andrzejowi Podgórskiemu za skorygowanie tekstu. J.B.]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *