Tak dla Odry, Tak dla Polski

Kanał przez Mierzeję powstanie w Nowym Świecie

Kanał przez Mierzeję powstanie w Nowym ŚwiecieMinister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk zapowiedział w Elblągu, że na ostateczną lokalizację tej inwestycji wybrano… Nowy Świat, znajdujący się w gminie Sztutowo, między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską, w powiecie nowodworskim. Gróbarczyk dodał, że liczy na rozpoczęcie budowy już w przyszłym roku, w jego drugiej połowie.

Prace miałyby się rozpocząć od budowy mostów zwodzonych, które będą przebiegać nad kanałem, w ciągu wojewódzkiej trasy nr 501, prowadzącej przez Mierzeję Wiślaną. To jedyna trasa wiodąca do nadmorskich miejscowości turystycznych mierzei, m.in. Krynicy Morskiej, mająca kluczowe znaczenie dla gospodarki regionu. Dlatego minister Gróbarczyk podkreśla, że inwestycja zostanie zaplanowana tak, by jak najmniej zakłócać ruch.

Nowy Świat to jedno z najwęższych miejsc polskiej części Mierzei Wiślanej (ok. 1,5 km), więc planiści niemal automatycznie brali je pod uwagę jako lokalizację kanału. To okolica bez siedzib ludzkich (jedynie przedwojenne mapy wskazują, że była tam niegdyś wieś rybacka). Ponadto, jak podkreślał Marek Gróbarczyk, który gościł na sesji elbląskich radnych, Nowy Świat jest miejscem korzystnym dla budowy, ponieważ nie ma tu ograniczeń ekologicznych. Takie ograniczenia w postaci cennych przyrodniczo gatunków roślin i zwierząt pojawiłyby się w przypadku lokalizacji Skowronki, która pierwotnie brana była pod uwagę przez projektantów na lokalizację kanału (cała Mierzeja Wiślana jest objęta unijnym programem ochrony przyrodniczej Natura 2000).

Właśnie z uwagi na tzw. kompensacje przyrodnicze lokalizacja kanału została w planach już w 2013 r. zmieniona ze Skowronków na Nowy Świat. Nowe badania, zlecone już przez utworzone przez rząd w 2015 r. Ministerstwo GMiŻŚ, potwierdziły ten wybór.

Dzięki kanałowi przez mierzeję Polska ma zyskać drogę żeglugową z Bałtyku na Zalew Wiślany. Przekop ma mieć znaczenie obronne, ma też zapewnić rozwój polskich portów nad zalewem (Elbląga, Tolkmicka) oraz turystyki jachtowej. Budowie sprzeciwiają się m.in. mieszkańcy Krynicy Morskiej. Obawiają się oni m.in. zagrożeń dla środowiska, na którego atrakcyjności oparta jest turystyka.

źródło: www.dziennikbaltycki.pl

Tekst  wzięty  z  http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=2720

 

56 total views, 0 views today

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *