Tak dla Odry, Tak dla Polski

Minister obiecuje: Wrocław stolicą odrzańskiej żeglugi

za:   http://www.gazetawroclawska.pl/wiadomosci/a/minister-obiecuje-wroclaw-stolica-odrzanskiej-zeglugi,9461159/

Jerzy Wójcik

zdjęcie ilustracyjne

zdjęcie ilustracyjne ©Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska

Przywrócenie żeglowności na Odrze, umożliwienie wpływania znacznie większych jednostek na Wrocławski Węzeł Wodny oraz przyciągnięcie armatorów, którzy przerzucą transport drogowy i kolejowy na odrzańskie wody – to tylko część obietnic Marka Gróbarczyka, Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, które złożył dziś we Wrocławiu. Ministerstwo zamierza także przywrócić klasy, a w przyszłości być może całe szkoły kształcące specjalistów z zakresu żeglugi śródlądowej.

To oznacza, że w perspektywie kilku lat we Wrocławiu znów może działać technikum żeglugi śródlądowej. Czy ten plan rządu Prawa i Sprawiedliwości ma szanse powodzenia?

Minister Marek Gróbarczyk pojawił się we Wrocławiu na konferencji „Przywrócenie żeglowności na Odrzańskiej Drodze Wodnej – stan przygotowań”. Zapowiedział mocne wsparcie ministerstwa dla transportu towarów drogą rzeczną – z wykorzystaniem przebudowanego Wrocławskiego Węzła Wodnego.Jak dziś wygląda sytuacja? Krótko mówiąc kiepsko. Jak ostatnio informowaliśmy na łamach Gazety Wrocławskiej, żegluga na Odrze powoli umiera.

CZYTAJ WIĘCEJ: Barki na Odrze nie zobaczysz. Żegluga we Wrocławiu umiera – Można powiedzieć, że w tym momencie żegluga rzeczna i przewóz towarów rzeką przez nasze miasto praktycznie nie istnieją – komentował na naszych łamach Jan Pyś, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Ministerstwo zapowiadało co prawda przeznaczenie dużych środków na ożywienie transportu rzecznego, ale dziś poznaliśmy więcej szczegółów, z których wynika, że to właśnie Wrocław ma być kluczowym elementem tej układanki.

Minister Marek Gróbarczyk podkreślił we Wrocławiu, że głównym zadaniem jego resortu jest przebudowa Odry tak, by zapewnić tzw. IV klasę żeglowności. Na ten cel przeznaczone jest wsparcie Unii Europejskiej, które rząd zamierza wykorzystać do 2020 roku. Podniesienie klasy żeglowności z III do IV na polskim odcinku Odry oznacza możliwość pływania po rzece jednostek używanych dziś przez zagranicznych armatorów. To statki znacznie większe niż te używane przez polskich armatorów, a zapewnienie IV klasy żeglowności oznacza, że Odra w żadnym miejscu nie będzie płytsza niż 2,5 metra. Jakie inwestycje w rejonie Wrocławia trzeba wykonać, by podnieść klasę żeglowności? To przede wszystkim budowa stopnia wodnego w Malczycach (według zmienionych parametrów – dopasowanych do IV klasy żeglowności), budowa kolejnych stopni wodnych w Ścinawie i Lubiążu oraz remont stopnia wodnego Brzeg Dolny.

Czy żegluga rzeczna w ogóle się opłaca? Warto przeanalizować zestawienia przygotowane przez Urząd Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu:
Średnie koszty budowy dróg komunikacyjnych:
Budowa 1 km autostrady = 32 mln zł
Budowa 1 km linii kolejowej = 16 mln zł
Budowa 1 śluzy = 320 mln zł
Stopień wodny poprawia warunki transportu na 30-80 km drogi wodnej


Minister Gróbarczyk zapowiada także, że zadaniem resortu, którym kieruje, będzie poszukiwanie i zachęcanie armatorów do wykorzystania odrzańskiej drogi. Jego zdaniem będzie to znacznie łatwiejsze po podniesieniu klasy żeglowności. Co mogłoby być transportowane dziś Odrą, czy jesteśmy skazani wyłącznie na transport węgla ze Śląska jak przed laty? – Zdecydowanie nie – przekonuje minister Górbarczyk. – Odrą powinniśmy transportować produkty stoczniowe, hutnicze i szeroko pojęte produkty przemysłu spożywczego. Gdy uzyskamy IV klasę żeglowności Odry, nietrudno będzie przekonać armatorów, bo koszty jednostkowe transportu będą najtańsze w przypadku drogi rzecznej – tłumaczy Marek Gróbarczyk. Szef resortu odpowiedzialnego za żeglugę dodaje także, że swoje zadanie do wykonania będą tu miały gminy, w tym także gmina Wrocław. Chodzi o uwzględnienie w planach zagospodarowania przestrzennego miejsc dla rozwoju infrastruktury związanej z żeglugą rzeczną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *