Tak dla Odry, Tak dla Polski

Otwarcie terminala intermodalnego na terenie portu w Gliwicach

W 2016 roku otwarto na terenie dawnego portu w Gliwicach terminal kontenerowy. Trochę dziwi to, że od strony wody stoją tu wysokie płoty. Ale tylko trochę. Nie wiadomo w jaki sposób jest on połączony z portami morskimi.

Rozwój następował gwałtownie i wkrótce, bo w trym samym roku, mieliśmy już Śląskie Centrum Logistyki S.A. w Gliwicach.

Co się dzieje w innych miejscach położonych nad Odrą?

Co się dzieje na drugim końcu tej wodnej autostrady?

A jak prace na samej rzece?

“Wodna autostrada” to na razie nazwa na wyrost, lecz uzasadniona potencjalnymi możliwościami Odry, tym do czego ona może być zdolna jesli o nią zadbamy, tak jak na to zasługuje. W porównaniu do autostrady lądowej ma ona tę istotną zaletę, że dla jej uruchomienia nie potrzebne są kłopotliwe, długotrwałe działania zaczynające się od wykupu terenów. Żeby dalej się nie rozwodzić na tym zakończmy opis wad tamtych rozwiązań. A z zalet wymienię tylko jedną, tę mianowicie, że mieszkania z widokiem na rzekę są dużo droższe od tych z widokiem na autostradę.

Transport śródlądowy z uwagi na ukształtowanie geograficzne rzek kojarzy mi się z drzewem. Podobieństwa na samym wyglądzie się nie kończą. Podobnie jak drzewo usycha kiedy uszkodzimy jego korzenie, tak i ruch towarowy na rzekach zależy od tego co się dzieje w portach morskich leżacych w miejscach gdzie uchodzą one do morza. Odra zalezy od Szczecina i Świnoujścia, a Wisła od Gdańska i Gdyni. Ale i vice versa. Jeśli zarządy tych metropolii zrozumieją znaczenie potężnych sieci transportowych jakimi są te rzeki (jak na razie niestety potencjalnie) to korzyści będą nie tylko ogromne, ale i obopólne. Wszak wszystko co przypłynęło morzem może bez kłopotu płynąć dalej rzeką, podobnie towar przygotowany do wysyłki morzem bez problemu może do portu przybyć rzeką. Żegluga śródlądowa jest więc najbardziej naturalnym współpracownikiem portów morskich, koszta takiej naturalnej współpracy powinny być najmniejsze

Tu widzę wielką rolę Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Proszę Boga o Dary Ducha Świętego dla niego jak i całego Ministerstwa, o dobre, pełne i bogate w konsekwncje zrozumienie swojej roli.  No bo cóż więcej ja sam jeden mogę.

 

Jacek Bezeg

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *