Tak dla Odry, Tak dla Polski

Port węglowy dla elektrowni Opole pilnie potrzebny!

Jacek Bezeg

Sprawa stara, a ciągle nie załatwiona. Rośnie nam elektrownia, a konkretnie to się rozrasta. Dotychczasowa moc 4×360=1440 MW zwiększy się o 2×900=1800MW. Nastąpi więc zwiększenie prawie 2,3 raza w stosunku do mocy obecnej.

Wizualizacja z archiwum Spółki PGE 

Na prawo od komina cztery bloki istniejące, na lewo dwa budowane.

Ponieważ funkcjonujące bloki są bardzo nowoczesne, nie należy się spodziewać, że nowe będą miały sprawność znacznie większą. Zapotrzebowanie na paliwo będzie w tych samych proporcjach. Można więc powiedzieć, że trzeba będzie dwa i pół raza więcej węgla. Czas więc zastanowić się nad sposobem jego dostarczenia na miejsce.

Obecnie dowozi się go koleją, lecz jeśli jest to około 20 pociągów na dobę, to należy liczyć się z dodatkowymi dwudziestoma paroma. Razem będzie więc około 44 pociągów na dobę. Od początku były plany by odbywało się to drogą wodną, lecz port wybudowany miał być „później”. Tak pamiętają starsi Opolanie, czyli moje pokolenie.

Oczywiście lobby kolejarzy jest tak silne, że posuwa się nawet do blokowania żeglugi śródlądowej nie remontując swoich mostów.  http://www.radakapitanow.pl/news.php?readmore=109   Będzie więc zapewne twierdzić, że to nie jest za wiele dla nich. Już słyszę „Damy radę!”. Aby ukrócić dyskusję co się bardziej opłaca pokażę tylko jeden obrazek.

Tak, widać że pan i pani trochę wysiłku jednak muszą włożyć, lecz dzięki ich pracy przewożony jest ładunek co najmniej kilkudziesięciu ton. Gdyby umieścić go na wagonach kolejowych to jak powiada poeta „choćby przyszło tysiąc atletów .. „ i tak dalej.

Dziś oczywiście i barki i wagony ciągną silniki i ktoś nie zorientowany może nie zdawać sobie sprawy jak wielka jest różnica w ilości energii potrzebnej do jednego i drugiego rodzaju transportu. Powinni to jednak wiedzieć ekonomiści i dokładniej analizować wywody tych, którzy dowodzą, że taniej jest wozić pociągiem. O tej tak wielkiej różnicy powinni też wiedzieć ekoszantażyści zwani u nas ekologami, bo większa ilość energii wydatkowanej na transport, to oprócz kosztów także i większa ilość zanieczyszczeń emitowanych do środowiska w którym żyjemy. Powinien to wiedzieć wreszcie każdy obywatel, jeśli lubi oddychać świeżym powietrzem. Chyba jednak już tego w szkołach nie uczą, bo mielibyśmy wielkie demonstracje żądające by wszystko wozić rzekami i kanałami.

Więc bardzo proszę wszystkich o przyjrzenie się podobnemu obrazkowi raz jeszcze.

Tym razem para koników bez specjalnego wysiłku ciągnie kilkaset ton. Bo PO WODZIE!!!

Teren pod budowę portu dla elektrowni jest od dawna zarezerwowany w planach zagospodarowania przestrzennego. Jak przyznał na konferencji w Kędzierzynie Koźlu pan Wojewoda znana mu jest sprawa planowanego od dawna portu węglowego dla elektrowni Opole. Mało tego przyznał się też i do tego, że jest sprawą zainteresowany.

To dzięki ,jego staraniom został podpisany w czasie ubiegłorocznego Kongresu Samorządowego w Opolu list intencyjny w tej sprawie.

Ale nie tylko on, jeszcze parę innych osób myśli nad tym portem.

Kapitan Andrzej Podgórski ze Stowarzyszenia Rada Kapitanów przygotował nawet rysunek obrazujący jak port ten mógłby wyglądać. Jest tam jak widać także i nabrzeże do przeładunku kontenerów. Już kilka lat minęło od czasu jak Kapitan Szarek, prezes tego Stowarzyszenia, wraz z kolegami  udowodnił, że nawet w obecnym stanie Odrzańską Drogą Wodną można je wozić. Skoro jakiś ładunek przypłynął w kontenerze morzem to najsensowniej wieźć go dalej też statkiem tylko mniejszym, czyli barką. Tak na zdrowy rozum. (Przy ładnej pogodzie nawet port nie jest do tego potrzebny. Są kontenerowce wyposażone w dźwigi.)

Na ubiegłorocznej konferencji zorganizowanej przez GRUPĘ AZOTY gdzie zobaczyliśmy piękny acz nie używany ich port, jedną z dekoracji sali stanowiła plansza pokazująca drogę węgla z portu w Gliwicach do elektrowni Opole.

Czy długo jeszcze będziemy czekać na realizację tak potrzebnej inwestycji?

Po deklaracji intencji czas na decyzje, panowie Ministrowie.

532 total views, 2 views today