Tak dla Odry, Tak dla Polski

Powstanie terminal kontenerowy w Świnoujściu

[Tym razem mój komentarz ze względu na rozmiary jest poniżej tekstu. J.B.]

kont

za:http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=2210

Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują na to, że w Świnoujściu powstanie port kontenerowy. Jego budowa zamknie się w kwocie 2 mld zł. Zarząd Morskich Portów Szczecin – Świnoujście nie udziela jednak żadnych konkretnych informacji na ten temat tej inwestycji – informuje swinoujskie.info.

Terminal ma powstać po wschodniej stronie nowego falochronu wschodniego. W tej chwili jest tam plaża, która będzie wyłączona z funkcji turystycznych. Prace nad planem budowy portu trwają w ZMPSiS od 2 lat.

Jak podaje swinoujskie.info, inwestorem, który wybuduje port jest koncern z Chin lub z Korei. Szacowany koszt całej inwestycji to nawet 2 miliardy złotych.

Szacuje się, że port będzie przeładowywał ponad milion kontenerów rocznie, czyli nawet 800 tirów dziennie. Do realizacji planów budowy potrzebna jest zgoda Rady Miasta Świnoujście i uchwalenie planu zagospodarowanie przestrzennego dla terenu na wschód od ulicy Ku Morzu.

Kontenery wybitnie nadają się do transportowania ich żeglugą śródlądową ale w informacji nie ma o tym ani słowa. Rada Kapitanów udowodniła w tzw. Rejsie Prawdy iż transport dwóch warstw kontenerów Odrą jest możliwy. Zamiast 800 tirów dziennie…

źródło: gospodarkamorska.pl
foto (poglądowe): http://flickrhivemind.net

Jeden z czytelników źródłowego portalu napisał:

#2 | barkaz4003 dnia 30.12.2015 23:04

W Polsce budując i rozbudowując morskie terminale kontenerowe t.j Gdańsk, Gdynia i planowane Świnoujście – nie planuje się transportu kontenerów rzekami i kanałami , transportem śródlądowym . Rozbudowa bazy kontenerowej w Porcie Północnym planowana i wykonywana jest z uwzględnieniem rozwozu kontenerów transportem kołowym t.j. TIRY i WAGONY.

Te słowa pokazują skalę zaniedbania spraw żeglugi śródlądwej w Polsce. Nawet układając dalekosiężne plany, bo budowę terminala do takich zaliczyć należy, nie bierze się pod uwagę możliwości zaistnienia kiedykolwiek w przyszłości transportu wodnego mogącego przewozić towary w głąb lądu. To dla mnie coś niewyobrażalnego. Rejs Prawdy w którym właśnie kontenery przewiezino nikomu nie dał nic do myślenia!!!

Towary, ktore przypłynęły morzem w kontenerach na niczym nie stracą w czasie nawet kilkudniowego transportu rzeką.

Gorąco apeluję do wszystkich, zwłaszcza do stowarzyszeń jak Rada Kapitanów, Teraz Odra o wywieranie nacisków poprzez wszelkie dostępne środki w celu zmiany tego stanu rzeczy.

Na początek apeluję o pismo do Ministra i do Świnoujścia. Także firma planująca budowę terminala kontenerowego w Koźlu, której interes przy tak planowanej lokalizacji terminala morskiego mocno ucierpi, powinna być zaalarmowana.

Jacek Bezeg

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *