Tak dla Odry, Tak dla Polski

Prezes BCT wciąż walczy o korytarz transportowy Bałtyk-Adriatyk

[ Mówi się i myśli tylko o liniach kolejowych. O żegludze śródlądowej nikt nie myśli? Coś tu trzeba zadziałać!   J.B.]

za:  http://biznes.trojmiasto.pl/Prezes-BCT-wciaz-walczy-o-korytarz-transportowy-Baltyk-Adriatyk-n94366.html#

Szymborski

Wioletta Kakowska-Mehring

Prezes BCT, Krzysztof Szymborski nie ustaje w wysiłkach, aby zainteresować polskie władze potrzebą rozwoju europejskiego korytarz transportowego północ-południe. Prezes BCT, Krzysztof Szymborski nie ustaje w wysiłkach, aby zainteresować polskie władze potrzebą rozwoju europejskiego korytarz transportowego północ-południe. fot. materiały prasowe “Korytarze transportowe to europejska przyszłość i to na ich tworzenie powinniśmy asygnować jak najwięcej zasobów. Zarówno na poziomie centralnym, samorządowym, jak i w samym porcie” – twierdzi Krzysztof Szymborski, prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego BCT i apeluje o powołanie pełnomocnika do spraw rozwoju korytarza Bałtyk-Adriatyk.

korytarz

źródło: Instytut Morski w Gdańsku

Korytarz transportowy Bałtyk-Adriatyk to inicjatywa, której podstawowym celem jest wzmocnienie strategicznych powiązań krajów i regionów na osi północ-południe, poprzez poprawę ich dostępności transportowej, intensyfikację transportu i promocję nowych kierunków przepływu ludzi i towarów. Jest on kontynuacją szlaku bursztynowego od czasów rzymskich będącego najkrótszą drogą transportową dla towarów przewożonych między ziemiami nadbałtyckimi i rejonem Morza Śródziemnego. Rozpoczyna się w portach polskich i kończący w portach Chorwacji, Słowenii i Włoch pozwala na szybki, tańszy i bardziej ekologiczny transport ładunków.

Wciąż większość ładunków z północy na południe Europy musi jechać triami lądem albo morzem dookoła Europy. – Powinniśmy skupić się na lepszej współpracy z unijnymi instytucjami rozwijającymi korytarze. Wskazane jest powołanie pełnomocników ds. rozwoju – mówił Krzysztof Szymborski, prezes BTC na zakończonych niedawno w Gdańsku Targach Morskich Baltexpo.

Prezes Szymborski walczy o rozwój transportu na linii północ – południe od wielu lat. Kilka lat temu woził po Polsce na konferencje specjalnie zaaranżowany kontener w którym umieszczono makietę szlaku Gdynia – Rijeka z kolejkami, statkami, portami, suwnicami i sprzętem przeładunkowym. – Jesteśmy przekonani, że kontener i makieta przyczynią się nie tylko do promocji korytarza i transportu intermodalnego, ale też przywołają u wielu sympatyczne wspomnienia z czasów własnego zainteresowania jeżdżącymi kolejkami – mówił wówczas Krzysztof Szymborski.

To było w 2012. A dziś? – Nie można zmusić prywatnych firm do przeprowadzania konkretnych, skoordynowanych inwestycji, ale rząd ma narzędzia do wspomagania i sterowania zrównoważonym rozwoju transportu. Już dzisiaj powinniśmy wypracować wspólnie modele partnerstwa publiczno-prywatnego w portach i w logistyce, przecież za chwilę strumień funduszy unijnych skończy się – podkreślał prezes Szymborski. – Poza inwestycjami w infrastrukturę twardą, powinniśmy też zająć się miękką – a więc systemami teleinformatycznymi, dzięki którym możliwe będzie zarządzanie i sprawna komunikacja pomiędzy wszystkimi użytkownikami korytarza.

W krajach starej Unii jest to norma, my mamy jeszcze bardzo dużo do zrobienia na poziomie podstawowym. Wydaje się korzystne i niezbędne wciągnięcie do współpracy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, potrzebne będą lokalne systemy, które będą mogły współtworzyć platformy całego korytarza. Potrzebny jest też pełnomocnik. Jego rolą byłoby nie tylko opiniowanie czy konsultowanie planów rozwoju korytarza w jego części przebiegającej przez Polskę.

Przede wszystkim konieczna jest synchronizacja pracy wszystkich stron, czyli samorządu, władz centralnych, wojewódzkich i biznesu oraz pilnowanie, żeby wszystkie niezbędne projekty i prace były skoordynowane, wdrożone na czas i miały uzgodniony dostęp do środków finansowania, według wybranych priorytetów. – Lekcja z poprzedniego unijnego okresu budżetowego wskazuje, że zabrakło strategicznej koordynacji dla inwestycji, np. chaotyczny rozwój kontenerowych terminali śródlądowych – dodaje Szymborski. Uczestnicy debaty korytarz Bałtyk-Adriatyk na Baltexpo zgodzili się, że to nie tylko inicjatywa europejska, ale też olbrzymia szansa dla polskich firm. – Mądra i efektywna współpraca na rzecz rozwoju korytarza Bałtyk-Adriatyk stworzy odpowiednie warunki dla dynamicznego polskiego handlu zagranicznego, dodatkowo dając szansę naszym firmom, w tym portom, na udział w wymianie handlowej Skandynawii z południem Europy. Nie zapominajmy, że zapewni jednocześnie sprawny transport wewnątrz kraju – argumentował prezes Szymborski.

autor Wioletta Kakowska-Mehring w.kakowska@trojmiasto.pl

Czytaj więcej na:
http://biznes.trojmiasto.pl/Prezes-BCT-wciaz-walczy-o-korytarz-transportowy-Baltyk-Adriatyk-n94366.html#tri

 

 

Koniecznie zobacz też:

http://biznes.trojmiasto.pl/Inwestycje-w-gdanskim-porcie-warte-nawet-8-mld-zl-n93561.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *