Tak dla Odry, Tak dla Polski

Rejs po Odrzańskiej Drodze Wodnej relacji Śląsk- Szczecin

foto: kpt. Janusz Fafara

Komentując wydarzenie próbny transport z metą w Szczecinie gratulujemy wykonania podjętego przedsięwzięcia zarówno Zleceniodawcy, Armatorowi, Kapitanowi i jego Załodze. Dzięki takim działaniom Polska wróci na mapy żeglugowe Europy, co w znakomity sposób przełoży się na korzyści społeczne, gospodarcze i środowiskowe naszego państwa. Ów rejs był kolejnym dowodem potwierdzającym działania w obszarze gospodarki RP.

Na jesieni 2014 odbył się po Odrze rejs badawczy z kontenerami w górę rzeki ze Szczecina do Kędzierzyna-Koźla. Rejs ten miał za zadanie obalić podstawowy mit o braku możliwości i niedorzeczności prowadzenia transportu wodnego, którego koronnym argumentem miała być konieczność przebudowy 58 mostów na Odrzańskiej Drodze Wodnej. Rejs wykazał, nie tylko niedorzeczność tego typu twierdzeń ale jednocześnie obalił kolejne dwa mity: brak zasobów wodnych i małe głębokości na rzece. http://www.radakapitanow.pl/news.php?readmore=82

Nie tak dawno, w 2017 roku, odbył się podobny rejs po Wiśle z Gdańska do Warszawy. Wiosną 2018 roku odbędzie się kolejny rejs “kontenerowy” po Odrzańskiej Drodze Wodnej. Przywrócenie przewozów węgla dla elektrociepłowni Wrocław to kolejny przykład potrzeb i zasadności działań obecnego Rządu RP. Liczne przewozy ładunków ponadgabarytowych zarówno po Wiśle, Warcie jak i Odrze – to wszystko jest argumentem na TAK dla żeglugi śródlądowej a tym samym dla gospodarki naszego kraju.

Żeby żeglugę śródlądową uprawiać i rozwijać należy w zdecydowany sposób działać. Akty prawne Unii Europejskiej nakładają na nasze państwo obowiązek realizacji Ramowej Dyrektywy Wodnej, co przekłada się w prostej linii na realizację obowiązków takich jak: racjonalna gospodarka wodna, modernizacje i rozwój budowli hydrotechnicznych. To są bardzo obszerne pojęcia, w których zawarte jest m.in.pojęcie alimentacji, która jest obowiązkiem a nie jak do tej pory sugerowano możliwością. Przyglądając się bardziej precyzyjnie powyższemu, sami dojdziemy do wniosku, że Rzeczypospolita posiada znakomity układ (południkowy) rzek głównych Wisły i Odry, które to przy odpowiednim zaangażowaniu Rządu RP mogą się stać międzynarodowymi korytarzami transportowymi dla tej części Europy.

Rada Kapitanów Żeglugi Śródlądowej

Tekst  wzięty  z  http://www.radakapitanow.pl/news.php?readmore=126

41 total views, 1 views today

Dodaj komentarz