Tak dla Odry, Tak dla Polski

Rozmowy o Odrze granicznej

[ To dziwne, ale żegluga na Odrze jest dla Niemców nieopłacalna. Na wszystkich innych rzekach się opłaca, a akurat na Odrze nie. J. B. ]

z:  http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=2403

http://www.zegluga.wroclaw.pl/images/news/zpss.jpg

O wyzwaniach i problemach w obszarze regionu Odry granicznej dyskutowano podczas polsko-niemieckiego spotkania. Zorganizowała je Izba Przemysłowo-Handlowa Ostbrandenburg w ramach unijnego projektu “Emma”, który ma na celu wzmocnienie żeglugi w obszarze Bałtyku.

Konferencja odbyła się na pokładzie jednostki Uckermark. Uczestniczyli w niej m.in. przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Portu Hamburg, Portu Schwedt, niemieckiej administracji rządowej, Landu Brandenburg, jak również naukowcy z Uniwersytetu Technicznego w Berlinie, Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie oraz firmy OT Logistics, DB Port Szczecin i Leipa Group.

Przedstawiciele Portu Schwedt oraz papierni Leipa są zainteresowani gospodarczym wykorzystaniem Odry. Zwłaszcza, że szereg towarów przyczyniających się do rozwoju regionu Brandenburgii może być dostarczonych jedynie drogą wodną, ze względu na swoją ponad normatywną wielkość. Obecnie poziom wody tranzytowej na terenie portu oraz kanałów utrzymuje się na poziomie 2 m. Problem stanowią jej okresowe spadki, zwłaszcza w okresie letnim, które pogarszają warunki żeglugi na tym szlaku.

Koncepcje rozwoju żeglugi śródlądowej przedstawili studenci oraz naukowcy Uniwersytetu Technicznego w Berlinie. Według ich analiz rozwój transportu rzecznego pomiędzy portami Schwedt-Szczecin ma duże szanse powodzenia.

Mniej optymistyczną wizę rozwoju transportu śródlądowego nakreślili przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury oraz Planowania Landu Brandenburg. Według analiz rządowych niestety nie ma przesłanek ekonomicznych oraz gospodarczych, aby rozwijać transport śródlądowy w tym rejonie Niemiec. Obecnie Odra, biorąc pod uwagę wolumen przewożonych towarów sklasyfikowana została do kategorii “C”, co oznacza, iż Rząd RFN na cele inwestycyjne w jej obszarze przeznacza niewielkie środki finansowe umożliwiające tylko jej bieżące utrzymanie. Bez zwiększenia finansowania nie będzie możliwości poprawy warunków nawigacyjnych na Odrze, a tym samym zwiększenia ilości przewożonych towarów. Do tego dochodzą analizy społeczne oraz środowiskowe, które przedłużają w czasie decyzje, co do kierunku rozwoju transportu śródlądowego we wschodnich Niemczech. Kontynuacją spotkania będzie konferencja, którą zaplanowano na 21 listopada br. w Warszawie.

źródło: port.szczecin.p

80 total views, 0 views today

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *