Tak dla Odry, Tak dla Polski

Rząd chcę połączyć Odrę z Wisłą.

za:  http://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,rzad-chce-polaczyc-odre-z-wisla-co-to-oznacza-dla-naszego-regionu-,wia5-3266-29746.html

 Co to oznacza dla naszego regionu?

2016-03-25 Autor: Wacław Wrana
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej tworzy strategię użeglownienia polskich rzek. Kluczowymi punktami tego programu ma być budowa kanału Odra-Dunaj oraz Kanału Śląskiego łączącego Odrę z Wisłą. Gdyby te gigantyczne inwestycje doszły do skutku, mogłyby zmienić oblicze gospodarcze naszego regionu.

Połączenie Odry z Wisłą „Kanałem Śląskim” jest jedną z inwestycji związanych z planowanym przez polski rząd rozwojem śródlądowych dróg wodnych. To także część wielkiego międzynarodowego projektu połączenia Odry-Łaby-Dunaju.Potwierdza to Piotr Jasina – rzecznik prasowy Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. – Budowa tego połączenia nie tylko pozwoli w ujęciu makro na włączenie drogi wodnej górnej Wisły do krajowego i europejskiego systemu śródlądowych dróg wodnych, ale w skali mikro może stać się jednym z podstawowych elementów przestrzennie spinających i integrujących Polskę Południową tj. region małopolski i śląski, z Polską Zachodnią – z województwem opolskim, a w dalszej kolejności dolnośląskim – tłumaczy rzecznik ministerstwa.

Rządowy program, w którym najprawdopodobniej uwzględniona zostanie budowa kanału między Wisłą a Odrą oraz „polskiego” fragmentu kanału Odra – Dunaj (od Kędzierzyna do granicy południowej) zostanie ogłoszony już 11 kwietnia we Wrocławiu.

Jednym z poważnie rozważanych wariantów przebiegu „Kanału Śląskiego” jest ponad 90-kilometrowy odcinek od Kuźni Raciborskiej przez Rybnik, Kobiór po Oświęcim:

Współpracą z polskim rządem przy budowie połączenia szlaków wodnych bardzo zainteresowana jest strona czeska. – Była o tym mowa podczas niedawnego spotkania polskich i czeskich parlamentarzystów w Pradze. Czesi są naprawdę zdeterminowani, by kanał Odra–Dunaj powstał – relacjonuje poseł Grzegorz Janik.

I podkreśla, że ewentualna budowa kanałów w naszym regionie może spowodować nie tylko ożywienie w branży budowlanej. – Sądzę, że to również ogromna szansa dla naszego górnictwa. Użeglownienie naszych rzek może otworzyć zupełnie nowe rynki zbytu węgla – uważa poseł Janik.

Pomysły budowy kanału Odra-Dunaj oraz Kanału Śląskiego mogą liczyć na wsparcie finansowe Unii Europejskiej. A to dlatego, że polityka transportowa Unii zmierza ku zwiększeniu udziału żeglugi śródlądowej w transporcie towarowym. Szacuje się, że do 2030 roku drogi wodne przejmą 30% transportu lądowego na terenie wspólnoty. Tymczasem ze statystyk wynika, że w 2014 roku polskimi rzekami przewożonych było ledwie 0,4% towarów.

Koszty użeglownienia polskich rzek będą znane, gdy powstaną studia wykonalności inwestycji. Jak na razie mówi się o kwocie 60 miliardów złotych, w tym o 10 miliardach na budowę samego Kanału Śląskiego.

Póki co zobaczcie wydanie Eko Serwisu Rybnik.com.pl poświęcone zmodernizowanemu Kanałowi Gliwickiemu:

96 total views, 0 views today

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *