Tak dla Odry, Tak dla Polski

Tramwaje wodne ze stoczni Damen w Koźlu trafią do Afryki

za:  http://www.strefabiznesu.nto.pl/artykul/tramwaje-wodne-ze-stoczni-damen-w-kozlu-trafia-do-afryki

Tak mają wyglądać tramwaje wodne, które pomieszczą do 130 pasażerów.

Fot.: archiwum firmy

Tak mają wyglądać tramwaje wodne, które pomieszczą do 130 pasażerów.

Stocznia Damen zbuduje 16 jednostek dla odbiorcy z Wybrzeża Kości Słoniowej. Pierwsze tramwaje zostaną wysłane jeszcze w tym roku.

Abidżan to stolica Wybrzeża Kości Słoniowej. Liczy 4 mln mieszkańców i jest jedną z największych metropolii w Afryce. Rozdziela ją morska laguna. Po mieście najłatwiej poruszać się właśnie drogą wodną. 16 tramwajów wodnych dla Abidżanu ma zrobić kozielska stocznia Damen.

– Chodzi o statki o wymiarach 18 na 5 metrów, które mogą zabierać na pokład do 130 pasażerów – tłumaczy Jacek Małek, prezes stoczni Damen.

Na razie ma zostać przygotowany projekt koncepcyjny. Ten etap potrwa około 1,5 miesiąca. Potem dokumentacja projektowa i wreszcie same prace. Stocznia zamierza wysyłać tramwaje do odbiorców w partiach po cztery jednostki.

Pierwsze mogłyby zostać wysłane już grudniu, a ostatnie  w marcu przyszłego roku.Najpierw trafią one do któregoś z portów morskich, najprawdopodobniej będzie to Szczecin albo Hamburg. Dotrą tam Odrą na barkach, na jednej będzie można umieścić dwa tramwaje. Nie można jednak wykluczyć problemów ze zbyt niskim stanem wody na Odrze. W poprzednich latach zdarzało się, że poniżej Brzegu Dolnego rzeka miała w niektórych miejscach głębokość zaledwie 45 cm, co uniemożliwiało żeglugę. W takiej sytuacji do portu trzeba będzie transportować tramwaje drogą lądową. Do Afryki dotrą one na pokładach statków handlowych.

Kozielska stocznia Damen nie ujawnia szczegółów finansowych dotyczących tego i innych swoich kontraktów. Wiadomo jednak, że nie narzeka na brak zamówień, a zatrudnieni tam spawacze mają sporo pracy.

Damen Shipyards Koźle wchodzi w skład Damen Shipyard Group, skupiającej ponad 30 stoczni na całym świecie. Zarząd spółki ma nadzieję, że Odrzańska Droga Wodna zostanie wkrótce doinwestowana, aby nad rzeką mógł rozwijać się biznes.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *