Tak dla Odry, Tak dla Polski

W kozielskim porcie powstanie drugi terminal

https://www.zegluga.wroclaw.pl/images/news/terminal-port-kole-696x462.jpg

W kozielskim porcie trwa budowa pierwszego terminala produktów płynnych. Inwestor rusza także z procedurami w ramach kolejnego etapu inwestycji. Powstanie terminal kontenerowy.

Sprzedaż terenów portowych w odniesieniu do gwarancji realizacji inwestycji budziła wiele kontrowersji. Część radnych otwarcie zgłaszała swoje wątpliwości, obawiając się, że po przejęciu terenu przez firmę plany trafią na półkę, a port przez kolejne lata będzie leżał odłogiem. Szybko okazało się jednak, że inwestor nie rzucał słów na wiatr. Prace budowlane związane z realizacją pierwszego etapu inwestycji, którym będzie terminal produktów płynnych, trwają od listopada zeszłego roku i zgodnie z zapowiedziami powinny zakończyć się pod koniec roku obecnego. Trwają także przygotowania do budowy terminala intermodalnego (kontenerowego) – w grudniu inwestor uruchomił proces uzyskiwania formalnych pozwoleń administracyjnych.

Ostatnio inwestor spotkał się z przedstawicielami rady osiedla Kłodnica, aby przedstawić nowe plany. O ile pierwszą część budowy realizuje spółka Kędzierzyn-Koźle Terminale, drugą wykona spółka KKT Intermodal. Dlaczego inwestor zdecydował się na powołanie osobnego podmiotu?

Jak wyjaśnił Jarosław Zemło, prezes Kędzierzyn-Koźle Terminale, każdy etap budowy (w dalszych planach jest również terminal produktów sypkich) będzie realizowany jako odrębna inwestycja, a więc będą uzyskiwane odrębne pozwolenia i zgody. Powołanie kolejnej spółki ma usprawnić cały proces oraz zapobiec pomyłkom. Inwestor poinformował także, że ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych.

W pierwszym etapie budowy drugiego terminala powstanie infrastruktura umożliwiająca przeładunek 20 00 TEU (kontenerów 20-stopowych, tych mniejszych) rocznie. Docelowo pojemność terminala ma wynieść 60 000 TEU rocznie. Będzie obsługiwał kolej, barki i transport samochodowy. Poza basenem portowym częściami terminala będzie bocznica kolejowa, plac przeładunkowy, suwnica oraz zadaszona hala do składowania towarów wyładowanych z kontenerów. Jak informuje inwestor, przewidywane operacje pociąg-barka mają wynieść połowę całego przeładunku.

Tym, czego najbardziej obawiają się mieszkańcy Kłodnicy, jest wzmożenie ruchu samochodów ciężarowych przez osiedle. Według zapewnień inwestora po uruchomieniu terminala intermodalnego początkowo (20 000 TUE rocznie) przewidywany ruch ciężarówek wyniesie około 14 pojazdów dziennie. Będą poruszać się ulicami Chełmońskiego, Pocztową i Portową. Podczas spotkania przedstawiciele inwestora, jak i rady osiedla, zgodzili się, że w przyszłości powinna powstać nowa droga wraz z mostem przez Odrę bezpośrednio łącząca port z drogą krajową nr 45.

Budowa terminala kontenerowego powinna rozpocząć się w trzecim kwartale tego roku. Funkcjonowanie zacznie w czwartym kwartale 2019 roku.

KK24

Tekst  wzięty  z  https://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=2776

Tamże dyskusja, a w niej szczegóły. Polecam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *