Tak dla Odry, Tak dla Polski

YN547253 na wodzie

za:   http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=2094

 

siekiera

Janusz Fąfara

więcej zdjęć w oryginale

Kolejna jednostka typu High Speed Craft zwodowana. Jednostka ta, jak i trzy pozostałe zakontraktowane na ten rok dla Damen Shipyards Koźle Sp. z o.o, w przeciwieństwie do poprzedniej – zbudowanej dla greckiej straży przybrzeżnej – określona jest jako Fast Crew Supplier 5009 i służy do szybkiego transportu materiałów zaopatrzeniowych i załóg pływających z portów na wody przybrzeżne i morskie. Jednostki tego typu służą również w obsłudze farm wiatrowych i platform wiertniczych.

Charakterystyczny dziób jednostki typu Sea Axe (morska siekiera) i specjalny linia kadłuba gwarantują duża szybkość i doskonałą dzielność morską. Tak jak i poprzednia jednostka kadłub jest konstrukcji stalowej natomiast nadbudówka i sterownia wykonana jest całkowicie z aluminium.

Niektóre dane techniczne:
Długość całkowita: 53,75 m.
Szerokość całkowita: 9,43 m.
Zanurzenie: 3,20 m
Jednostka będzie wyposażona w 4 silniki Caterpillar typu 3516 TA o łącznej mocy 8.000 kM i rozwija max. prędkość 25,4 węzła.

Transport tej jednostki Odrą do Szczecina rozpoczął się 27 czerwca, tam też będzie dokonany montaż nadbudówki i sterowni. Potem już drogą morską zostanie przetransportowana do Holandii celem dalszego wyposażenia. Statek ten będzie pływał pod banderą Sain Vincent i Grenadyny – jest to wyspiarskie państwo na Morzu Karaibskim w archipelagu Małych Antyli.

Samo wodowanie , które odbyło się 25.06.2015 pomimo skomplikowanej procedury przebiegało niezwykle sprawnie. Każda jednostka opuszczająca halę produkcyjną zanim uzyska pływalność pokonuje dość znaczną odległość na specjalnych wózkach elektrycznych po szynach zmieniając czterokrotnie kierunek jazdy. Ciekawostką jest ostatni etap, czyli slip przemieszczający statki do wody – został on zbudowany w 1969 roku przez Płocka Stocznię Rzeczną.

Cały transport składa się z kadłuba podwieszonego na pontonach wypornościowych i dodatkowo rufa jest podwieszona do barki pchanej typu SL na specjalnych sworzniach. W ładowni barki pchanej znajduje się sterówka i poprowadzi ten zestaw Bizon 110. Nadbudówka złożona jest na pokładzie pontonu PP-O-06 i prowadzi go Koziorożec B – 08.

Wodowanie to było ostatnim wodowaniem w czynnej karierze zawodowej prezesa zarządu Damen Shipyards Koźle Sp. z o.o. – Janusza Bialica. Od lipca przechodzi na emeryturę, i życzymy mu długich lat życia w dobrym zdrowiu i pomyślności w życiu rodzinnym i wielu przyjemności dnia codziennego.

tekst i zdjęcia: Janusz Fąfara