Tak dla Odry, Tak dla Polski

Za 15 lat żegluga śródlądowa ma mieć 15% udziału w transporcie towarów

za:  http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/za-15-lat-zegluga-srodladowa-ma-miec-15-udzialu-w–transporcie-towarow–54304.html

 Leonard Dolecki

Za 15 lat żegluga śródlądowa ma mieć 15% udziału w transporcie towarów

fot. mgm.gov.pl   Jerzy Materna

Obecny udział transportu wodnego w przewozie towarów w Polsce wynosi 0,4%. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej chce, żeby za 15 lat ten wskaźnik wynosił 14-15%. Jak podaje PAP – wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna alarmuje, że obecnie żegluga śródlądowa ma mniejszy udział w transporcie niż jest to w krajach, które nie maja dostępu do morza.

– Udział żeglugi śródlądowej w transporcie towarów w Polsce jest na tragicznym poziomie. Kraje, które nie mają dostępu do morza, jak Słowacja i Węgry, mają większy udział niż my. W Słowacji jest to 2%, a na Węgrzech 3% – powiedział wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna na III Międzynarodowych Targach i Konferencji Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej w Warszawie. – Mam nadzieję, że to się zmieni i że będziemy mogli po 15 latach powiedzieć, iż ten udział będzie na poziomie 14-15% – dodał.

Nowa strategia

Wiceminister przypomniał przyjęte w ostatnich dniach przez Radę ministrów założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020, z perspektywą do 2030 r. Podał ten dokument jako klucz do zwiększenia udziału transportu towarów drogami wodnymi.

Przyjęcie planu oznacza przede wszystkim to, że do 2030 roku Odra (na całej długości) oraz Wisła (od Warszawy do Gdańska) mają osiągnąć status tras między narodowych. Potrzebne są do tego odpowiednie parametry drogi wodnej, które poprzez inwestycje mają zostać osiągnięte. Dodatkowo średnioroczny koszt modernizacji dwóch wymienionych wcześniej rzek w latach 2017-2020 będzie wynosić ok. 1,6 mld zł.

W myśl założeń europejskich

Przewidywany koszt realizacji planu to 70 mln zł. Resort planuje, by pieniądze na te inwestycje pochodziły m.in. ze środków z Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (tzw. plan Junckera), samorządów, firm energetycznych.

Przeniesienie tak dużej części transportowanych towarów na rzeki to także realizacja założeń Białej Księgi Transportu Unii Europejskiej do 2030, która przewiduje znaczne obniżenie transportu drogowego w przewozie towarów. Do 2030 ma być to 30% mniej, a do 2050 roku ponad 50%.

Materna podkreślił, że przewiezienie drogą wodną tony ładunku jest dużo tańsze niż koleją czy transportem drogowym. Zapowiedział, że resort chciałby, aby Polska jeszcze w tym roku ratyfikowała konwencje AGN, która umożliwi włączenie naszych dróg wodnych do Europejskiego Systemu Transportu Wodnego.

Krok w stronę Wisły

W ostatnich dniach zrobiono także krok w stronę modernizacji Wisły w województwie małopolskim. Tamtejszy wojewoda Józef Pilch i reprezentujący firmę China Harbour Engineering Company Tao Lin podpisali porozumienie o współpracy, która ma doprowadzić do przywrócenia i rozwoju żeglowności Wisły od Oświęcimia do Sandomierza oraz do budowy łączącego Wisłę i Odrę Kanału Śląskiego

– Bardzo ważne jest dla nas, aby żegluga turystyczna i handlowa rozwinęła się na wysokim poziomie – mówił wojewoda Pilch. Podkreślił, że podniesienie żeglowności polskich rzek to zadanie bardzo ważne dla rządu Beaty Szydło i przypomniał, że we wtorek rząd przyjął założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020, z perspektywą do 2030 roku.

53 total views, 1 views today

Dodaj komentarz