Tak dla Odry, Tak dla Polski

Zachodniopomorskie: Podstawa rozwoju to Odra i porty na Bałtyku

z:  http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/zachodniopomorskie-podstawa-rozwoju-to-odra-i-porty-na-baltyku-55503.html

 Elżbieta Pałys

Zachodniopomorskie: Podstawa rozwoju to Odra i porty na Bałtyku

fot. Urząd Miejski w Trzebiatowie, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org

 

Pomorze Zachodnie, położone na pograniczu polsko-niemiecko-skandynawskim, przy Bałtyku i Odrze jest węzłem łączącym porty morskie i śródlądową sieć transportową Europy. – Żeby wykorzystać te atuty, należy kontynuować rozpoczęty w ubiegłych latrach rozwój portów morskich i odtworzenie potencjału Odrzańskiej Drogi Wodnej – mówił marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz podczas regionalnych konsultacji Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju.

Pomorze Zachodnie jest kolejnym regionem, w którym przeprowadzane są konsultacje społeczne tzw. Planu Morawieckiego. Fakt, że transport i gospodarka morska są w rządowej strategii obszarami kluczowymi, jest bardzo istotny dla tego regionu – podkreślał marszałek. Jednak zwrócił też uwagę na to, co nie zostało w niej uwzględnione w sposób dostateczny.

Rozwój szlaków morskich, śródlądowych i lądowych
Konsultacje w Szczecinie poświęcono „Rozwojowi transportu i gospodarki orskiej w świetle uwarunkowań środowiskowych i przestrzennych”. Przedstawiciele samorządu województwa zachodniopomorskiego deklarowali, że konieczna jest kontynuacja podjętych już działań prowadzących do rozwoju morskich, śródlądowych i lądowych szlaków transportowych.– Na rzecz rozwoju tych dziedzin gospodarki, Zachodniopomorskie od dłuższego czasu konsekwentnie lobbuje i zainicjowało m.in. powstanie partnerstwa pięciu regionów Polski Zachodniej. Odra stanowi dla nas oś rozwoju, a porty Pomorza Zachodniego bramę Bałtyku – wyjaśniał wicemarszałek Tomasz Sobieraj.

M.in. w ramach Partnerstwa Odry region współpracuje ze stroną niemiecką, a dobre relacje ze Skandynawią potwierdzają chociażby inwestycje duńskich przedsiębiorców, czy zwiększająca się ilość turystów z północy Europy. Z punktu widzenia Pomorza Zachodniego niezwykle ważne jest m.in. dokończenie budowy drogi S3 i kontynuowanie inwestycji na S6. Tymczasem łącząca północ z południem Europy krajowa trójka wciąż nie może się doczekać odcinków sudeckiego i nadmorskiego.

Obwodnica Szczecina, kolej i Odra

– Projekt Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zauważa m.in. ograniczenia wynikające z dostępności transportowej wschodniej części regionu, która jest uważana za najgorszą w Polsce. Nie możemy jednak zapominać o licznych regionalnych niuansach, na które czeka gospodarka i przedsiębiorcy – mówi, cytowany w komunikacie prasowym, marszałek Olgierd Geblewicz.

Wskazał m.in. na budowę Zachodniej Obwodnicy Metropolii Szczecińskiej. To inwestycja konieczna m.in. ze względu na rozbudowę gminy Dobra oraz inwestycje w Police-2. Brak obwodnicy to m.in. zagrożenie transportem tysięcy ton toksycznych chemikaliów przez centrum Szczecina – wskazują samorządowcy.

Zwracają też uwagę też, że Pomorze Zachodnie to region który jako pierwszy będzie posiadał w pełni odnowiony tabor kolejowy. „Jednak zarządca infrastruktury, pomimo kłopotów z wydatkowaniem środków pomija region” – mówią.
Uważają też, że wciąż zbyt mały nacisk jest kładziony na Rozwój Odrzańskiej Drogi Wodnej, którego jednym z wąskich gardeł jest most kolejowy w Szczecinie Podjuchach.

92 total views, 2 views today

Dodaj komentarz