Tak dla Odry, Tak dla Polski

Zainwestują ponad 600 milionów złotych w Odrę. Ale kapitanowie nie są zadowoleni

za:   http://www.nto.pl/wiadomosci/opolskie/art/9083298,zainwestuja-ponad-600-milionow-zlotych-w-odre-ale-kapitanowie-nie-sa-zadowoleni,id,t.html

Tomasz Kapica

Nowa Trybuna Opolska

Zainwestują ponad 600 milionów złotych w Odrę. Ale kapitanowie nie są zadowoleni

Mimo nowych inwestycji Odra będzie wciąż tylko regionalnym szlakiem żeglugowym. ©Fot. Daniel Polak

Polska podpisała umowę z Niemcami o poprawie warunków żeglugi na Odrze granicznej. Eksperci uważają jednak, że państwo robi za mało.

Umowa dotyczy przede wszystkim utrzymania szlaku wodnego zimą. Zakłada stałą obsługę lodołamaczy. Lód będzie kruszony, a jego swoistym „magazynem” ma być jezioro Dąbie. Ponadto planuje się odtwarzanie i utrzymanie trzeciej klasy drogi wodnej na całej długości granicznego odcinka Odry. W umowie przewidziano pogłębienie miejsc zbyt płytkich, które dziś utrudniają żeglugę.

Założono też stworzenie warunków do żeglugi statków rzeczno-morskich na drogach wodnych w rejonie Szczecina, co umożliwi żeglugę tymi statkami między niemieckim portem Schwedt a Morzem Bałtyckim.

Całość ma kosztować 670 mln zł w latach 2015-2028. Pieniądze będą pochodzić z budżetu państwa (82,5 mln zł), Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (56,4 mln zł), budżetu unijnego (114 mln zł), pożyczki Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (250 mln zł) oraz kredytu Banku Rozwoju Rady Europy (167,6 mln zł).

Ale kapitanowie żeglugi śródlądowej są krytyczni wobec tych planów. Mówią, że są zbyt skromne.

– Trzecia klasa żeglowności wciąż jest klasą o znaczeniu regionalnym. Dopiero czwarta klasa ma znaczenie międzynarodowe i to właśnie w tym kierunku powinno się zmierzać – uważa ktp. Andrzej Podgórski z Rady Kapitanów. – Szczególnie że na drogi wodne o znaczeniu międzynarodowym można dostać unijne dofinansowanie w wysokości 80-85 procent wartości inwestycji.

Różnice między poszczególnymi klasami dotyczą minimalnych głębokości (w czwartej klasie to 2,5 metra), promieni łuków, prześwitów pod mostami itd.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *